Miten saada otetta etäopiskeluun?

Nyt, kun kouluissa on pääsääntöisesti siirrytty etäopetukseen, on moni oppilas, opiskelija, opettaja ja huoltaja uuden asian edessä. Uudenlaisiin opetusmenetelmiin ja verkkoympäristöihin tutustumisen lisäksi etäopiskelu vaatii lapsilta ja nuorilta runsaasti itseohjautuvuutta – siis kykyä itsenäisesti ohjata omaa toimintaa ja käyttäytymistä. Mutta mitä jos itsellä onkin vaikeuksia saada mitään aikaiseksi etäkoulupäivän aikana? Miten olla vitkuttelematta, ja siirtämättä tehtäviä myöhäisemmäksi ajankohdaksi?

Joskus työskentelyn aloittamista vaikeuttaa se, että on jäänyt jo jälkeen tehtävien teossa, eikä oikein tiedä, mistä aloittaisi. Tällöin sisäinen paniikki saattaa herätä ja tehtävien aloittamisen lykkääminen saattaa tuntua houkuttelevalta. Ei hätää. Sisäistä paniikin tunnetta voi lievittää se, että kirjaa ylös kaikki tekemättömät tehtävät, kokeet ja projektit. Kun kaikki rästihommat on merkitty paperille, tietää tasan tarkkaan, mitä kaikkea tehtävää on vielä edessä, eikä sisällä myllerrä se epämääräinen ”kun on niin paljon kaikkea”-olotila. Kun tehtävälista on valmiina, voit alkaa pohtimaan sitä, mikä on kiireellisintä ja tärkeintä, ja pistää paperilla olevat tehtävät tärkeysjärjestykseen. Voit myös suunnitella, mitä tehtäviä teet minäkin päivänä, jotta sinulla on konkreettinen ajatus siitä, miten saat suoritettua tehtävät. Muista kuitenkin armollisuus – kaikkea ei tarvitse saada heti valmiiksi. Jo ensimmäisen kappaleen kirjoittaminen esseestä on askel kohti maaliviivaa. Muista myös, että riittävän hyvä riittää, eikä jokaista tehtävää tarvitse viilata täydellisyyteen saakka. Sekä yksittäisestä pienemmästä edistymisestä että kokonaisen tehtävän valmistumisesta voi itseään palkita jollakin keinolla, esimerkiksi leipomalla tai hyvän elokuvan katselulla

Vaikka fyysistä läheisyyttä on kehotettu mahdollisuuksien mukaan välttämään, voi yhteyttä ympäröiviin ihmisiin pitää esimerkiksi puhelimitse tai erilaisten sähköisten kokousalustojen kautta (esim. Teams tai GoogleMeet). Tämä tarjoaa mahdollisuuden siihen, että koulukavereiden kanssa voi opiskella etäyhteyden välityksellä. Kun ryhmässä sovitaan tehtävien tekemisestä ja ryhmämuotoisesta opiskeluhetkestä, voi sosiaalinen paine helpottaa työskentelyyn ryhtymistä – onhan siitä sovittu yhdessä muiden kanssa. Sitä paitsi avun saaminen on helpompaa, kun on useampi henkilö pähkäilemässä vastauksia tehtäviin. Myös toisilta saatu kannustus ja positiivinen palaute ovat erittäin tärkeitä opiskelumotivaation kannalta.

Työskentelyn aloittaminen ei edellytä motivoitunutta fiilistä. Tehtävien tekeminen ei välttämättä tunnu aina superkivalta, mutta aloittamiseen liittyvä epämukavuus helpottaa tehtävien tekemisen aikana ja viimeistään silloin, kun olet saanut ne tehtyä. Ei siis kannata odottaa ”sitä oikeaa hetkeä”, vaan aloittaa työskentely silloin, kun siihen on mahdollisuus.  Jos työskentely alkaa takkuamaan, pidä pieni tauko. Tauottamisen tarkoituksena on antaa tarvittava energiaboosti työskentelyyn. Mieti siis, mitä tauolta tarvitset. Auttaisiko välipala, pikainen liikuntatuokio tai tehokkaat 15 minuutin päiväunet? Kännykän selailuun uppoaa helposti pitkäkin hetki, joten kannattaa jättää kännykän käyttäminen vain tauoille, ja keskittyä opiskeluhetkinä vain ja ainoastaan työskentelyyn.

Etäopiskelu ei tarkoita sitä, etteikö apua olisi jatkuvasti saatavilla. Monilla kouluilla opettajat päivystävät etäyhteyksien päässä oppituntien aikana, minkä lisäksi Wilman välityksellä on mahdollisuus kysellä ohjeita opiskeluun. Jos ei tiedä, mistä aloittaa tai miten tehtävässä pitäisi edetä, voi siihen siis kysyä neuvoa, vaikka opettaja ei fyysisesti olisikaan paikalla. Lisäksi oppilas- ja opiskelijahuollon palvelut ovat käytettävissä joka arkipäivä vähintään etäyhteyksin, mikäli työskentely tuntuu takkuavan eikä opiskelumotivaatiota tunnu löytyvän. Yksin ei siis tarvitse jäädä opiskelujumien kanssa.

Tsemppipeukut kaikille!

Koulupsykologi Siiri